Indiában létezett egy furcsa temetési szokás, amelynek megértéséhez félre kell tennünk az európai gondolkodásmódot. A nyugati, keresztény ember számára barbárnak tűnő hagyomány meglehetősen bevett szokásnak számított Indiában: ha egy hindu feleség özveggyé vált, akkor erkölcsi kötelessége volt követnie férjét a halálba – vállalva a máglyán való élve elégést is. A tradíció elnevezése alatt mást értett az indiai őslakos, és mást a brit gyarmatosító. Míg előbbi a szanszkrit (India ősi és szakrális nyelve) sáhmaran vagy sáhgaman (együtt halni, együtt távozni) kifejezést használta a rítusra, addig a britek az özvegyégetés fogalmát összekeverték a hagyományos indiai nőideál, a szati (igaz nő) eszményével. A szokást 1861-ben tiltotta be Viktória brit királynő (mint India császárnéja) egész Brit-Indiára kiterjedően, azonban még 2008-ban is történt dokumentált eset.
Az özvegyégetés „szertartása” a férj és a feleség szoros összetartozását szolgálta kifejezni; azt, hogy az asszony számára az ura nélküli élet értelmetlenné válik. A rítusnál használatos öltözetek is a halott férj és az özvegy mély kapcsolatát voltak hivatottak szimbolizálni. Miután az asszony rituális fürdőt vett, a meglehetősen bizarr eseményre a már halott férjet és a még élő feleséget esküvői ruháikba öltöztették, és mielőtt a feláldozás megtörtént volna, újra megtartották az esküvő egyes ceremóniáit. Az asszony a halotti menethez csatlakozva kísérte férje tetemét a halottégető helyre (ennek olykor a „Mennyek kapuja” az elnevezése). A rokonság a szertartás során különféle üzeneteket bízott a feleségre, ugyanis felfogásuk szerint a nő hamarosan képessé vált azok átadására.
A máglya mellé érve az asszony elajándékozta ékszereit, majd maga is helyet foglalt a máglyán. Az ezután következő eseményeket a források eltérő módon mutatják be: az egyes verziók szerint a nőnek ülnie vagy feküdnie kellett a halott férje mellett a máglyán; belesétálhatott, vagy beleugorhatott a tűzbe, de olyan változat is létezett, hogy miután az asszony beleült a máglyába, felgyújtatta magát. Elviekben a szati önkéntes volt, ugyanis azon nők számára, akiknek ugyan fájt férjük elvesztése, azonban mégsem akarták vállalni a máglyán a kínhalált, lehetővé vált, hogy a korábbiakban említett házassági ceremónia keretében elköszönjenek férjeiktől, de a máglya nem gyulladt meg alattuk. Idővel a gyakorlat eltorzult és barbár jelleget kezdett ölteni, ugyanis az esetek többségében a szati nem teljesen volt önkéntes cselekedet.
A fentiek ismeretében két csoportot különböztethetünk meg: az elsőbe azok az özvegyek tartoztak, akik önként, az összetartozás tudatában, bármiféle kényszer nélkül vettek búcsút életüktől. A másik csoport tagjai viszont erőszakos kényszer hatására, a közeli rokonok unszolása miatt kényszerültek véget vetni életüknek. Előfordult az is, hogy a rokonok ezekkel a nőkkel szemben fizikai erőszakot alkalmaztak, vagy drogokkal kábították el őket, és férfiakat állítottak a máglyához, hogy a szerencsétlen özvegyek ne tudjanak ellenállni. Tulajdonképpen lehetetlen megállapítani, hogy kit kényszerítettek és ki volt az, aki önként vállalta azt, hogy így érjen véget a sorsa.
Az indiai nők helyzete komoly társadalmi problémának számított, ugyanis amennyiben férjük hamarabb elhalálozott, kiszolgáltatottá váltak: rokonaik elüldözhették őket volt férjük otthonából, vagy legrosszabb esetben akár meg is ölhették őket. Mivel a nőknek újraházasodniuk nem lehetett, valamint sok esetben saját családjukhoz sem térhettek vissza, ezért az indiai társadalom perifériájára szorultak. Éppen ebből kifolyólag a közösség elvárta az özvegytől, hogy önként vállalja a halált, mivel az élve elégéssel azt az üzenetet közvetítette a társadalom felé, hogy teljesen egybeforrt urával, ezáltal pedig általános megbecsülést nyerhetett.
Fentiek tudatában talán könnyebb
megérteni, hogy a férj nélkül maradt asszonyok miért
választották inkább az „önkéntes halált”. A hindu túlvilági
nézet az elmúlást nem végzetes dologként értelmezi, ugyanis a
lélekvándorlás következtében az ember visszatér a földi
életbe, és jobb sorsban reménykedhet. Az özvegy,
amikor az önfeláldozás mellett dönt, azt nemcsak a saját
bűneinek az eltörléséért teszi, hanem ezáltal a férjét is –
sőt akár a családját is – képes megmenteni az alacsonyabb
létformától. Az özvegyégetés eszméje éppen ezek miatt tudott
sikeresen fennmaradni.
De vajon milyen hatással volt a szokásra a brit gyarmati uralom?
Az özvegyégetést a gyarmati Indiában kezdetben az 1600-ban alapított brit Kelet-indiai Társaság hatóságai igyekeztek megakadályozni, de tevékenységüket csak a bennszülött lakosság ellenzése közepette tudták folytatni, így a beavatkozási kísérletek egyre komolyabb, sokszor véres konfliktusokhoz vezettek, ezért az első törvényes tiltás sokáig váratott magára. Ugyan 1798-ban hoztak egy tiltó rendeletet, ami megpróbálta visszaszorítani a szokást, de ez csak Kalkutta városán belül volt érvényes.
Az angol protestáns egyházak
ebben az időben kezdtek kampányba az özvegyégetés ellen, azonban
céljuk elsősorban az indiaiak kereszténységre való áttérítése
volt. E mozgalom egyik vezéralakja William Carey baptista
misszionárius és orientalista volt, aki 1799-ben megalapította a
Kalkutta közelében fekvő serampuri missziós telepet. Carey többek
között a bengáli nyelvet is megtanulta, majd lefordította az
Újszövetséget. Nyelvtudásának köszönhetően a bengáli
panditokkal, azaz tudósokkal szanszkritul volt képes társalogni,
akik felvilágosították arról, hogy az özvegyégetés szokásának
nincs alapja a hindu szent könyvekben. Carey ennek tudatában
elszántabban kezdte el támogatni a Kelet-indiai Társaság azon
törekvését, hogy brit felségterületen mindenütt tiltsák be a
szati rítusát.
Carey mellett egy bengáli reformer, a modern India megteremtéséért
ügyködő Rám Móhan Rój is azon volt, hogy betiltsák az özvegyek
elégetését, valamint hogy feloldják az özvegyek
újraházasodásának tilalmát. A szati ellen tanúsított
ellenérzése személyes élményeken alapult, ugyanis sógornőjét
arra kényszerítették, hogy férje halotti máglyáján ő is
elégjen. Rám Móhan Rój 1812-től saját kampányt indított,
amelynek részeként személyesen kereste fel az özvegyeket, hogy
lebeszélje őket az értelmetlen máglyahalálról. Érvelésében
azt hangsúlyozta, hogy a szati sem üdvösséget, sem kedvezőbb
újjászületést nem eredményez, valamint az özvegyégetés
egyedül a halott férj rokonságának áll érdekében, akik meg
akarják szerezni az örökséget.
A szatit ellenző reformer azt is megfogalmazta, hogy a nőknek a férfiakkal egyenlő jogaik vannak, ezért kísérletet
tett a nők iskoláztatásának bevezetésére és az örökösödési
jogok elismertetésére. Részben az ő, részben a keresztény
misszionáriusok (valamint a muszlim térhódítás) hatására 1829.
december 4-én Lord William Bentinck, India főkormányzója
hivatalosan is illegálisnak nyilvánította az özvegyégetést
(Bengal Sati Regulation, 1829), azonban ez még nem jelentette
a szokás végét.
Az 1857-es szipojlázadást követően (amelyet az angol történetírás
katonai lázadásnak minősít, a modern India azonban az első
függetlenségi háború néven tiszteli) 1858 júliusában az angol
parlament jóváhagyta az India jobb kormányzásáról (Government of India Act) szóló törvényt, amelynek
értelmében a Brit Kelet-Indiai Társaságot feloszlatták, India
pedig a brit korona közvetlen uralma alá került. Viktória
királynő 1858. november 1-én kiáltványt tett közzé, amelyben
többek között ígéretet tett a faji és vallási különbség
nélküli hivatalviselés bevezetésére, valamint arra is, hogy
Nagy-Britannia tiszteletben tartja a bennszülött fejedelmek jogait
és rangjait. A kiáltvány elkötelezte Angliát India ősi
berendezkedése és szokásai védelme mellett, és a továbbiakban a brit
gyarmati közigazgatás a hagyományos intézmények védelmében
lépett fel, azonban a legbarbárabbnak tekinthető szokások – így
a szati – ellen fellépett. Az özvegyégetés szokását
Brit-India egész területére vonatkozóan 1861-ben tiltotta be
Viktória királynő.
1947-ben, India függetlenné válása után alapvető változások
történtek a társadalmi élet szinte valamennyi területén, így a
nők jogainak terén is. A házassági törvény engedélyezte a
frigyet a különböző kasztbeli és vallású felek között is,
továbbá kötelezővé tette a monogámiát, és felruházta a válás
jogával a férfit és a nőt is. A változások ellenére manapság
is léteznek olyan elszigetelt helyek Indiában, ahol a falusi
közösség nyomására az újdonsült özvegy férje halotti
máglyájára akarja vetni magát. 1979 óta öt olyan esetről
számoltak be, ahol az özvegyégetést tömegek előtt hajtották
végre mindenféle akadály nélkül. A legmegrázóbb eset – amely
nagy sajtóvisszhangot is kapott – 1987-ben történt. A 18 éves
Roopkuvarba Kanwar férje hét hónappal a házasságkötésük után
meghalt, a fiatal özvegy pedig piros esküvői ruhába öltözött,
majd a halottas menet élén végigvonult a falu közepén, hogy
fellépjen a máglyára, amelyet saját családja készített
számára. Miután a szertartás véget ért (és a lány élve
elégett), a rokonok a tiszta anya (szati mata) tiszteletére
étellel látták vendégül a sokaságot. A fiatal özvegy által
végrehajtott szati önkéntes voltát a mai napig nem tisztázták.
Az eset megosztotta az indiai közvéleményt, a felháborodást
követően az indiai kormány meghozta az úgynevezett „szati
megelőzési törvényt” (The Comission of Sati (Prevention)
Act 1987), amely mindenekelőtt nyomatékosította, hogy a szati
élve elégettetést, vagy eltemettetést jelent. Bárki, aki
elköveti, vagy megkísérli elkövetni, az indiai
büntető törvénykönyv szerint egy évig terjedő börtönbüntetésre,
vagyoni bírságra, vagy mindkettőre büntethető. A jogszabály
különös szigorral jár el azok ellen is, akik bármilyen módon
segédkeznek – akár közvetlenül, akár csak közvetetten – a
szati elkövetésében. Utóbbiak a törvény szerint egyértelműen
bűnpártolóknak minősülnek, és tettük súlyának megfelelően
halálbüntetéssel vagy életfogytiglani börtönbüntetéssel
sújthatók.
Nem jelenthető ki még ma sem, hogy a szati szokása teljesen eltűnt volna, ugyanis 2008. október 11-én, 179 évvel azután, hogy Lord William Bentinck főkormányzó betiltotta az özvegyégetést, a 75 éves Lalmati Verma az indiai Raipurban – miután a siratók elhagyták a helyszínt – férje halotti máglyájába vetette magát, így vetve véget saját életének. Bár a brit uralom miatt India 1947-ig nem volt független állam, azonban az ország modernizációja mellett az angol fennhatóságnak volt köszönhető ennek a bizarr szokásnak a visszaszorulása is, ezáltal pedig az, hogy az indiai nők közelebb kerülhessenek az egyenjogúsághoz.
Felhasznált
források és szakirodalom:
A hivatkozott források listájából figyelmetlenségből kimaradt az alábbi mű, ezért elnézést kérünk:
Rácz-Nagy Zsófia: Szatí. Önfeláldozás vagy (ön)gyilkosság? In: No Kredit Szabadegyetem. A Könyv. Attention, Bp., 2014. 181-195. o.
Baktay Ervin: India bölcsessége – Szanátana Dharma: Az Örök Törvény. Kairosz Kiadó, Bp., 2003.
Balogh András: Ázsia és Afrika. In: Vadász Sándor (szerk.): 19. századi egyetemes történelem 1789–1914. Osiris, Bp., 2011.
Hawley, John Stratton: Sati, the Blessing and the Curse: The Burning Wives in India. Oxford University Press, New York–Oxford, 1994.
Kovács Gábor: Az özvegyégetés. Kelet Kiadó, Bp., 2008.
National Archives, Kew, The British Library, Foster 165
Sharma, Arvind: Sati. Historical and Phenomenlogocial Essays. Motilal Banarsidass, Delhi, 1988.